f   r   a   n  s   j   e   s   m  i   t   .   n   l

l e s s e n   b e e l d e n d

 

 

project 'Vriendschap in vrijheid, vrijheid in vriendschap'

Schoolkinderen en mensen met dementie onderzoeken en verbeelden samen hoe vriendjes eruit zien. Project in het kader van 75 jaar bevrijding met kinderen van basisscholen en deelnemers bij Odensehuis in Wageningen. Het was een grote wens van mij om een project te schrijven waarbij kinderen samen met mensen met dementie aan de slag gingen. Beeldende vorming is hier ideaal voor, ze ontmoeten elkaar als vanzelf onder het werken met hun handen.Beide groepen waren nieuwsgierig naar elkaar en vroegen honderduit. De sfeer was vrolijk, soms ernstig en altijd enthousiast, er zijn prachtige tekeningen en vriendjes gemaakt.

Samen verbeelden verbindt en werken met je handen maakt je hoofd leeg. We zoeken samen antwoorden op de vragen : Wie ben ik?  en Wie ben jij?

Na het verkennen van deze vragen gaan de kinderen en ouderen samen aan de slag en worden er vriendjes gemaakt.

'als  alle  kinderen  dezelfde  kip  moeten  knippen, kunnen  ze  hun  ei  niet  kwijt'

Alleen jij kunt doen wat jij doet. Je bent uniek. Het is belangrijk je eigen ervaringen en associaties te gebruiken in beeldend werk. Dan heeft je proces waarde en ontwikkel je. Daarnaast is het aanleren van techniek en onderzoek doen naar je materiaal  ook een belangrijk aspect. Zo werk je naar je eigen vorm.